En Röda Korset-volontär som bär ett barn vid strandkanten. I bakgrunden syns en båt som precis kommit i land full med människor.

Starta en egen insamling

Starta en egen insamling

Just nu pågår många katastrofer runt om i världen. Du kan vara med och kämpa för att ingen ska lämnas ensam i en katastrof. Starta en egen insamling och var med och rädda liv och ge hopp!

Just nu går det inte att skapa en egen insamling för Röda Korset på Facebook. Vi jobbar på att lösa problemet och hoppas få igång det inom kort.

Nu kan du som privatperson och företag starta en egen insamling till förmån för Röda Korsets arbete. Att starta en egen insamling är enkelt via Facebooks plattform, och ett bra sätt att visa att du eller ni vill hjälpa till där det behövs som mest.

Några tips för att starta en egen insamling:

  1. Klicka här (Facebook) och välj Samla in pengar.
  2. Sätt ett mål och slutdatum för insamlingen
  3. Namnge insamlingen. Om insamlingen ska vara ändamålsmärkt är det viktigt att namnge det i rubriken, skriv till exempel "Rädda liv i Ukraina". Berätta också gärna varför du samlar in pengar. Information om Röda Korset kommer automatiskt med. 
  4. Välj en av våra bilder eller ladda upp en egen. Röda Korset som symbol får inte användas hur som helst (läs om varför vårt emblem är skyddat).
  5. När insamlingen är klar klickar du på Bjud in för att engagera dina vänner, kollegor eller kontaktnät.

Några tips för att lyckas med insamlingen:

  • Ge den första gåvan själv. Andra är mer villiga att ge till en insamling som redan har kommit i gång och fått in pengar.

  • Dela insamlingen i ditt flöde och bjud in vänner, kollegor eller anställda. Börja med de du tror skulle ge till insamlingen först. På så sätt får du in gåvor snabbt vilket påverkar fler till att ge. Hoppa över de du inte tror är intresserade.

  • Skriv en egen beskrivning om varför du valt just Röda Korset när du delar insamlingen. Låt ditt personliga engagemang smitta av sig!

  • Se till att tacka alla som gett en gåva personligen.

  • Om ni når målet snabbare än förväntat, höj målet och se om du kan engagera ännu fler till att ge en gåva!